Sunday, May 6, 2012

Family itu Mesti..

Siapa yg tak perlu family dalam dunia ni?
Kalau ada yg kata dia boleh hidup sorang2 tanpa family, itu mmg sgt 'fake'. tak sesuai...
Tanpa family kita pun tak merasa nak hidup atas dunia ni kan.. 
Tanpa family kita pun tak merasa nak mempunyai kawan2.. coz kawan2 kita pun dtg dari sebuah family.
Bagi saya family sgt important dlm hidup.
Saya mmg ada family yg sgt besar, adik beradik + parents je da 7 org, + adik beradik mak saya da 9 org, + adik beradik daddy saya da 9 camtu, + adik beradik mak mentua saya ada 10 org. Wow! Saya sgt happy hidup dlm family yg besar ini.. Terlalu happy bila ikatan kekeluargaan kami sgt kuat dan rapat. Saya sgt bangga dilahirkan di dunia ini dgn mempunyai keluarga yg besar. Saya tak pernah kesunyian dan sepi. 
Thank you Allah!

Tapi bila da terlalu rapat, mmg akan sedih apabila seorang demi seorang ahli keluarga kita pergi meninggalkan kita. Pergi bukan seketika tetapi selamanya. Pergi tidak akan kembali lagi. Pergi utk kekal di alam sana.
Sebagai manusia kita perlu lah terima dan redha dgn ketentuan ini. Setiap yg hidupkan pasti akan mati.
Dulu abah pergi tinggalkan kami, kami sekeluarga sedih. Tapi kena lah redha. Kalau kami sedih, macam mana pulak perasaan ibu, yg setiap masa bersama abah dari dulu. Jadi kami kena la kuat utk beri kekuatan pada ibu.
Dan kini setelah 2 tahun, arwah abah sentiasa dlm ingatan kami.
Baru2 ini saya telah kehilangan sepupu yg berada di negeri sembilan. Arwah Saiful pergi menemui illahi seawal usia 29 tahun. Dia meninggalkan isteri dan anak2. Kami sekeluarga sgt simpati kepada keluarga allahyarham. Dan saya pun terfikir bagaimana isterinya yang masih muda perlu menjalani kehidupan bersama anak tanpa suami... Ya allah, permudahkanlah urusan hidup mereka. Ucapan takziah dari saya dan suami. Semoga roh arwah dicucuri rahmat. Amin.


"Death is more universal than life; everyone dies but not everyone lives."

-ayu-


2 comments: